Dela länk via e-post
Inte alla nödvändiga fält fylldes
Skicka e-post

Mobila tankstationer för vätgas

Kompakt och ATEX-kompatibel ventilteknik – Samarbetet med Wystrach

Dra nytta av en ATEX-certifierad helhetslösning:

  • Säkra processer: Oavsett om det är kallt eller varmt – alla komponenter fungerar tillförlitligt och är inrymda i enlighet med ATEX.
  • Spara utrymme: De pneumatiska kopplingsskåpen är extremt smala och erbjuder tillräckligt med utrymme för alla komponenter.
  • Individualiserad lösning: Inget system är det andra likt – valbara komponentgrupper i kopplingsskåpet ger nödvändig flexibilitet.
  • Allt från samma källa: Bürkert levererar inte bara pneumatiska ventiler utan även t.ex. sensorer och IO-system.

ATEX-kopplingsskåp för optimal distribution av vätgas garanterar rätt tryckutjämning

 Vätgas anses vara en miljövänligare energikälla inför framtiden eftersom det kan användas mycket flexibelt, kan produceras med regenerativ energiteknik och lätt kan transporteras och lagras. När vätgas används i bränsleceller produceras inga miljörelaterade avgaser, utan endast vatten.

Det Interreg-stödda projektet H2Share främjar användningen av vätgas för att på ett praktiskt sätt bidra till att minska utsläppen från tunga transporter. Som en del av projektet har Wystrach utvecklat WyRefueler – en mobil vätgastankstation som för närvarande testas för praktisk tillämpning i internationell fältverksamhet. Vid påfyllning av bränslebehållarna och under själva tankningen bidrar bland annat Bürkert-ventiler på ett viktigt sätt.

WyRefueler är ett tankningssystem med låg energiförbrukning för att fyllning av vätgastankar. Oavsett om det handlar om bussar, lastbilar, tåg, byggmaskiner eller gaffeltruckar: Alla fordon som drivs av komprimerat väte kan tankas med det.

WyRefueler Wystrach

Källa: Wystrach GmbH:s

vätgastankstation för kommersiella fordon

Wystrach-Tankanlage

 Som partner i H2Share-projektet har Wystrach GmbH, specialist på högtrycksgaser, utvecklat den mobila vätgastankstationen WyRefueler. Det användarvänliga och godkända systemet levereras med ett omfattande konsult- och servicepaket och kan användas på egen hand efter lämplig utbildning. Den lämpar sig för tankning vid 350 bar i ett stort antal kommersiella fordon, från lastbilar och skåpbilar inom logistiksektorn till byggmaskiner och vätgasdrivna bussar och tåg. Det tvådelade systemet består av en tankbehållare som är huvudlagringsplatsen för vätgasen och den egentliga tankstationsbehållaren där fordonen tankas. Båda komponenterna kan transporteras med en ADR-släpvagn.

Tankbehållaren med en effektiv volym på 313 kg innehåller vätgas i 54 specialbehållare med en kapacitet på 350 l vardera vid ett tryck som vanligtvis ligger på 300 bar. Tankstationsbehållaren har ett buffertlager på 88 kg vid ett tryck på 500 bar, en vätgaskompressor och en automatisk tryckreglering för optimal tankning. Uttagskapaciteten är 180 kg per dag, men kan vid behov utökas till upp till 360 kg. Båda behållarna är anslutna till varandra via gränssnitt för styrteknik, medieflöde och tryckluft.

 

Ventilteknik för snabb tankning

För att möjliggöra att vätgas kan tankas snabbt och säkert vid tankstationen och för systemets självoptimering är det viktigt med rätt tryckbalans. Detta gäller även när tankbehållaren fylls med vätgas vid tankstationen. För att kunna reproducera alla dessa fall säkerställer pneumatiskt styrda ventiler en optimal fördelning av vätgasen i behållarens tankar.

Andra tekniker omfattar sensorer, t.ex. för temperatur och tryck, motsvarande IO-system och pneumatiska ventiler, som exakt kopplar om de medietransporterande ventilerna och på så sätt säkerställer rätt tryckbalans. Alla komponenter måste fungera på ett tillförlitligt sätt vid mobil användning, både i sommarvärme och vinterkyla, och de måste också vara inrymda på ett ATEX-kompatibelt sätt.

Lorem ipsum sit amet consecteteur

Denna helhetslösnings från en och samma källa övertygade oss lika mycket som det intensiva utbytet och det goda samarbetet under utvecklingsfasen.

Gerwin Müskens, Teknisk produktdesigner på Wystrach

(Källa: Wystrach GmbH)

”Efter att vi hade bestämt oss för Siemens för styrningen och det decentraliserade periferisystemet (SIMATIC ET 200iSP), stötte vi snabbt på Bürkert när vi letade efter rätt ventilteknik, eftersom fluidikspecialisterna har mycket erfarenhet inom detta fält och har motsvarande kunskaper”, fortsätter Müskens. Men det fanns även andra skäl: det breda utbudet av pneumatiska ventiler och möjligheten att få plats med alla komponenter som behövs för tryckutjämning i ATEX-kompatibla, anslutningsfärdiga kopplingsskåp.

Smala kopplingsskåp

Ex-i-Ventile-Typ-6518

De pneumatiska kopplingsskåpen för användning i respektive Ex-zon är utformade för att vara så smala som möjligt. De erbjuder dock tillräckligt med utrymme för det decentraliserade IO-systemet och ett kompakt ventilblock med de nödvändiga Ex-i-ventilerna av typ 6518, som är monterade på en standardskena och kopplade till Siemens ET 200iP. Dessutom finns det nödstoppsventiler och servostyrda ventiler. Nödvändig kringutrustning, inklusive de servostyrda magnetventilerna, är också inrymda i ATEX-kontrollskåpen. De är lämpliga för stora flöden, fungerar utan konstant luftförbrukning och imponerar också med sin låga effektförbrukning.

Konceptet och kunskapen om konstruktion av kopplingsskåp övertygade högtrycksspecialisterna, särskilt eftersom Bürkert också kunde utforma och tillverka ett ATEX-kompatibelt hölje ”efter specialmått” för driftsterminalen i tankstationen och leverera det med motsvarande certifikat. Ytterligare gemensamma projekt är därför inte uteslutna i framtiden.
 

Kompakt ventilblock med Ex-i-ventiler av typ 6518 

 

Min jämförelselista