Bürkert – i din närhet
  • Logistikcentrum
bürkert

Modernt pneumatikblock ökar processtillgängligheten

Bürkert presenterade sitt nya pneumatikblock AirLINE (typ 8652) för automationsskåp. Pneumatikblocket är lätt att installera och dess integrerade övervaknings- och diagnostikfunktioner förbättrar processtillgängligheten.

Typ 8652 är utformat för applikationer inom läkemedels-, kosmetik-, mat- och dryckesindustrin samt för vattenbehandlingsapplikationer. Blocket erbjuder användarna anpassningsbara övervaknings- och diagnostiska funktioner som förbättrar systemtillgängligheten och processens tillförlitlighet samtidigt som det möjliggör förebyggande underhåll. Den integrerade displayen visar detaljerad information på plats såsom det aktuella läget för pilot- och processventilerna, den varnar t.ex. om de förinställda gränsvärdena för lufttrycket över- eller underskrids eller om kabelbrott uppstår. Under utvecklingen ägnades särskild uppmärksamhet också åt den kompakta designen. Pneumatikblocket typ 8652 är betydligt mindre än sin föregångare och passar därför perfekt för montage ute i processen eller i automationsskåp som kan placeras nära processventilerna.

Större tillgänglighet tack vare nätverksredundans

Pneumatikblocket kommunicerar via industriella Ethernet-protokoll eller PROFIBUS DP.
I ringtopologier och PROFINET IO-kommunikation säkerställer Media Redundancy Protocol (MRP) för hög nätverkstillgänglighet att även switch eller kabelbrott kan kompenseras för. Detta ökar systemtillgängligheten och gör processerna tillförlitligare.

Processtillförlitligheten genom pneumatiska funktioner

Varje ventil har hot-swap funktion, vilket betyder att den kan bytas under drift utan driftstopp för övriga ventiler i samma block. Som en ytterligare säkerhetsfunktion används backventiler i R kanalerna, dessa förhindrar oönskad aktivering av närliggande ventiler när luften från en ventil skall evakueras. Tack vare detta får ni en garanterat tillförlitlig process med våra pneumatikblock.

Drivs av EDIP

Med det nya pneumatikblocket utökar Bürkert systematiskt den nya Efficient Device Integration Platform (EDIP), som vi använder för att uppnå Industry 4.0. EDIP enhetsplattformen innehåller många funktioner och anpassade HMI enheter som underlättar integrationen av nya enheter i system. Den kostnadsfria Bürkert programvaran – Communicator – möjliggör diagnostiska funktioner såsom övervakning av driftdata samt larmmeddelanden för kundspecifika parametrar

AirLINE – ventilön – optimerad för processautomatisering

Typ 8652